Typy prodeje
Lekce 4.1:
Prodej služeb
Nezáleží jestli jste copywriter, programátor, překladatel, účetní, grafik nebo architekt či kadeřnice. Ve všech případech budete chtít prodat své služby a základem jsou webové stránky. Ve výjimečných případech můžete být schopni prodávat i s profilem na sociálních sítích, ale pokud chcete podnikat nezávisle, budete pracovat s webovými stránkami.
Prodej služeb má jednoduché zákonitosti. Vytvoříte si stránku, kde se představíte a ujistíte návštěvníka o své odbornosti. Následně uvedete reference a Vaši práci. Poté si vytvoříte tzv. CTA prvek, kterým návštěvníka vyzvete k akci. CTA prvkem může být například poptávkový formulář nebo rovnou objednávka. CTA prvek je i zaslání e-mailové zprávy, zprávy na Facebook Messenger nebo třeba zavolání na telefon. Obecně však doporučuji sbírat poptávky “databázovou” formou, tedy tak, abyste mohli jednotlivé poptávky postupně procházet, vybírat ty, kterým chcete přednostně odpovědět, a zároveň je měli přehledně uložené. Díky tomu je budete schopni později statisticky vyhodnotit, třídit dle zájmů, atp.
Své služby však můžete nabídnout i prostřednictvím webových stránek třetích stran. Jsou to speciální poptávkové servery, kde zájemci zveřejňují své poptávky a Vy si jednoduše vyberete takovou, která Vás nejvíce zaujme. Na tuto poptávku odpovíte zpravidla vložením své nabídky a termínu, případně si předtím vykomunikujete přesnější zadání. Mezi nejznámější poptávkové systémy patří například www.freelancer.com, www.fiverr.com. V Česku naleznete služby jako je například poptávkomat.cz.
Dále je možné Vaše služby prodávat formou kurzů a školení, na kterých předáváte své know-how. Příkladem mohou být tyto stránky. Jen si vzpomeňte, jak jste se na ně dostali. Součástí těchto stránek je i sekce Kurzy, kde je možné shlédnout výuková videa nebo zjistit, jak můžete kurz fyzicky navštívit. Tím to ale nekončí. Pokud chcete být více proaktivní, můžete vytvořit on-line kurz a ten umístit na služby zabývající se prodejem know-how. Mezi světově oblíbenými naleznete třeba udemy.com, v Česku pak seduo.cz, naucmese.cz, vímvíc.cz, atp.
Prodej produktů
U prodeje fyzických produktů se nabízí hned několik možností, jak obsah objednávek dostat k Vašemu zákazníkovi. Pokud produktů nemáte příliš, můžete využít prodejních formulářů, kde je princip stejný jako při prodeji služeb. V případě většího množství produktů je vhodnější internetový obchod.
Samozřejmě máte možnost prodávat své produkty i prostřednictvím nejrůznějších tržišť (fler.cz v případě vlastní tvorby) a bazarů (bazos.cz, sbazar.cz, aukro.cz). Tato forma prodeje však není vhodná z dlouhodobého hlediska, navíc v řadě tržišť platíte provizi z prodeje.
Speciální typ tvoří digitální produkty. Jsou to často mobilní aplikace, webové aplikace nebo SaaS. Jako příklad lze uvést například pronájem softwaru na vystavování faktur, pronájem aplikace na editování obrázků, atp.
Nepřímý prodej
Existují však i možnosti nepřímého prodeje. Mezi ty se dá zařadit například affiliate prodej. U služeb se jednoduše zaregistrujete do provizního programu původního poskytovatele služby, který prostřednictvím referenčního zpětného odkazu či slevového kupónu Vaši službu doporučuje. Pokud někdo klikne na odkaz nebo použije slevový kód, je Vám započítána provize (samozřejmě pokud opravdu nakoupí a zaplatí).
Abyste si to lépe představili, tak například zde na webu www.jsemdigitalni.cz je jediný referenční odkaz a to na hosting u WEDOS. V případě zadání slevového kódu "JSEMDIGITALNI" získáte 20% u služby Azami.cz.
Stáhněte si pracovní sešit
Připravil jsem si pro Vás pracovní sešit, kde najdete konkrétní úkoly spojené s touto kapitolou. Stahovat můžete zde.