Jak registrovat doménu
Lekce 1.1: Při výběru domény se budete muset rozhodnout, jaký zvolit název a “koncovku”. Pokud chcete na Internetu existovat, mít vlastní doménu je naprostý základ. Stane se součástí Vaší značky. Bude to název, který si budou lidé pamatovat, a který budou v případě kvalitního obsahu dále doporučovat. Proto výběru věnujte dostatek času.
Volba názvu domény
Na výběr domény používám pár pravidel, které si nyní rozebereme více do hloubky. Ještě než začneme, měl bych pro Vás malé doporučení. Zkuste si v poznámkovém bloku sepsat Váš budoucí projekt do jednoho souvětí. Pod toto souvětí projekt zkraťte do jednodušší věty a na závěr si napište úplně jednoduchou větu ideálně o 3-5 slovech. Tímto si v hlavě více ujasníte, co budete od názvu očekávat.
Poté se zamyslete ještě nad jednou důležitou částí. Které návštěvníky internetu chcete oslovit? Budou z České republiky? Ze Slovenska? Z Evropské unie? Nebo chcete být globální?
Lokalita cílové skupiny je důležitá hlavně proto, abyste podle toho mohli volit tzv. koncovku domény neboli název prvního řádu. Například tedy .cz.
Díky tomu, že je Internet globální síť a doménový název je unikátní, je technicky jedno, jakou koncovku zvolíte. Fungovat Vám bude jakákoliv. Nicméně správně zvolená koncovka pomáhá zvyšovat návštěvníkovu důvěru. Proto například volba koncovky www.jarekmikes.co.uk, která je určena primárně pro Anglii, nebude na českém Internetu úplně ideální. Pravděpodobně sami cítíte, že název zní cize a tím pádem k němu máte menší důvěru. Mnohem lepší je zvolit adresu www.jarekmikes.cz.
Dříve právě koncovky, tedy názvy 1. řádu, určovaly zemi původu domény. Dnes však můžete běžně narazit na velmi exotické názvy jako například .xyz, .site, .jewerly, .university, .studio, atp. Atraktivní názvy se ve specifických případech dají použít například na podporu brandu při placené kampani. Často se to řeší tak, že exotickou doménu přesměrujeme na naši hlavní variantu. Například variantu iam.digital přesměrujeme na www.iamdigital.com. Způsobů využití je samozřejmě spousta, záleží na Vaší fantazii. Osobně exotické koncovky jako hlavní nedoporučuji.
Registrace domény
Samotná registrace domény už je velmi jednoduchá. Stačí si vybrat některého z registrátorů. V Česku mezi ty největší patří například Wedos, Forpsi, subReg. Do vybraného políčka jednoduše zkoušejte zadávat Vaše nápady. Volte ideálně krátké a zapamatovatelné názvy. V případě víceslovných názvů počítejte s tím, že si musíte zaregistrovat i tzv. pomlčkové varianty.
Co je pomlčková varianta domény?
Pokud byste zvolili název jako u těchto stránek, tedy www.jsemdigitalni.cz, tak byste automaticky měli registrovat i variantu www.jsem-digitalni.cz. Jednu z variant je pak možné automaticky přesměrovávat na variantu druhou. V praxi to znamená, že pokud někdo zadá do prohlížeče adresu bez pomlčky, může ho to přesměrovat na variantu s pomlčkou.
Důvodem jsou zejména doménoví spekulanti a konkurence. Na internetu je celkem běžné, že krátce po tom, co zaregistrujete svoji doménu, někdo zaregistruje zbývající domény 1. řádu nebo Vám zablokuje název s pomlčkou či bez. Vám pak nezbude nic jiného, než doménu od spekulanta koupit nebo ho ignorovat a přicházet tím částečně o trafik. To bývá častý záměr konkurence. Představte si, že máte například doménu www.hotel-brno.cz a vlastníte hotel s názvem Grand. Konkurent ale registruje www.hotelbrno.cz a přesměrovává si doménu na svoje stránky www.hotelhvezda.cz. Vy budete dělat reklamu a kampaně, ale návštěvníci, kteří si zapamatují Vaši doménu poté zadají do prohlížeče hotelbrno.cz a budou nasměrováni na konkurenci.
Stáhněte si pracovní sešit
Připravil jsem si pro Vás pracovní sešit, kde najdete konkrétní úkoly spojené s touto kapitolou. Stahovat můžete zde.