Jak vydělávat díky affiliate?
Lekce 4.3: Celý internetový byznys bez "affiliate" by prakticky nemohl existovat. Jedná se o nedílnou součástí téměř každého on-line i off-line. Nyní se dozvíte, proč tomu tak je a po přečtení tohoto článku, budete mít jistě jasnější představu, jak celý affiliate marketing (potažmo provizní marketing) funguje.
Určitě se na affiliate marketing lze dívat z mnoha úhlů pohledu (manažera, obchodníka, affiliate programu, atd.). Pojďmě si v rychlosti říct, jak celý affiliate marketing, konkrétně výdělek přes provize na internetu, funguje.
Affiliate z pohledu blogera
V první řadě je třeba znát nějakého obchodníka, který je ochotný dát část zisku ze své služby (příp. produktu) partnerovi, který k němu přivedl samotného zákazníka. Představte si, že máte obchodníka, který prodává knížku za Kč 1 000,-. Nakoupí ji za Kč 500,- a zbylých Kč 500,- pro něj znamená zisk. Místo toho, aby si daný zisk ponechal, řekne si: „Chci dát Kč 250,- komukoli, kdo mi přivede dalšího zákazníka. Vydělám sice míň, ale víc lidí mi doporučí další zákazníky, ve výsledku tedy vydělám víc.“. Nejdůležitější roli tedy nesou obchodníci, kteří musí být ochotni se o své zisky podělit a kteří musí hlavně pochopit, že když to udělají, ve výsledku vydělají víc.
Vy, jako bloger, budete právě ta osoba, která nové návštěvníky přivede. To znamená, že ve svém článku na svém blogu můžete psát či jakkoli propagovat jeho knihu. Pokud ji nějaký váš čtenář přes vás nakoupí, pak budete tím člověkem, který získá oněch zmíněných Kč 250,-. (Prodáte 10 knížek - máte Kč 2 500,-, prodáte 100 knížek - získáte Kč 25 000,- a takto si můžete vydělávat donekonečna.)
Naprostou výhodou provizních programů je neomezenost počtem. Tudíž můžete pracovat s neomezeným počtem obchodníků, čili můžete mít souběžně i 100 000 programů, ze kterých vám budou plynout provize v případě uskutečnění prodeje. Samozřejmě je velmi důležité, abyste se vy, jako partneři těchto obchodníků, naučili s provizním programem pracovat tak, abyste mu přinášeli co nejvíce zákazníků a pro vás bylo co nejvíce konverzí.
Na rozdíl od Google Adsense se provizní program jako takový vyplatí prakticky okamžitě, protože není závislý na návštěvnosti v pravém slova smyslu, neanalyzuje obsah webových stránek, tedy je pouze na vás, jak budete obchodníka propagovat. Partnerství může tedy klidně vypadat tak, že získáte tzv. provizní zpětný odkaz, což je speciální odkaz, který vám přidělí samotný obchodník a můžete jej použít jak na svém blogu v článcích, tak i v „klikacích obrázcích“, bannerech, videích, ze kterých bude pomocí kliknutí možné přesměrování na adresu odkazu.
I přes sociální sítě lze dělat affiliate
Stejně tak můžete vytvářet nové webové i lending stránky (s obsahem referujícím o službě či produktu daného obchodníka), kde opět umístíte daný zpětný odkaz od obchodníka. Nebo jej můžete jednoduše „postnout“ na svou zeď na facebooku s komentářem „mrkněte na zajímavou knížku zde“. Kdokoliv, kdo by na tento odkaz přes facebook klikl a knížku koupil, znamenalo by to pro vás provizi. V praxi u provizního programu můžete fungovat dokonce i bez webových stránek, stačí vám sociální sítě. Toť vše k teorii.
Vyplacení provize z affiliate
Co se týče praktické části, abyste mohli přijímat odměny z provizních programů, budete v 99 % případů potřebovat IČO, protože tyto firmy, konkrétně obchodníci jako takoví, budou vyplácet odměny proti faktuře, kdežto velmi malé procento z nich je ochotno přistoupit na jiný obchodní vztah typu dohoda o provedení práce. Samozřejmě to nevylučuji, možná budete mít to štěstí na nějaké takové obchodníky narazit.
Pro vás, dle mého názoru, je výhodnější živnostenský list, jelikož je to nejrychlejší cesta, jak se k samotným penězům dostat – jednoduše vystavíte fakturu s určitou splatností a čekáte na její proplacení, čímž je to pro vás uzavřené.
Kde najít obchodníka, která má affiliate program?
Dále se jistě naskýtá otázka: „Kde vzít takový zpětný odkaz či obchodníka, kterého bych mohl zakomponovat do svého blogu?“. Odpověď je velmi jednoduchá: Na internetu existují nejrůznější katalogy, stačí se i dívat po vašich oblíbených e-shopech, zda dole v zápatí náhodou není provizní či partnerská spolupráce, affiliate program nebo cokoli, co budete referovat k těmto klíčovým slovům.
Pokud zmíněné položky naleznete, pomocí nich se „prokliknete“ na nějakou stránku, kde se zaregistrujete. Některé provizní programy vyžadují schválení, ale jiné vám umožní vstup ihned. Jakmile se zaregistrujete a jedná se o dobrý provizní program, měl by vás nasměrovat jak začít, kde získat základní informace k jednotlivým produktům, které můžete nabízet, i jakou formou máte propagovat jejich výrobky či služby. Nebojte se, že byste se po registraci nedopídili získání zpětného odkazu.
Až ho budete mít, vložte jej do některého ze svých článků na blogu, který má relevantní obsah k nabídce samotného obchodníka. V řadě redakčních systémů je možno to učinit následujícím způsobem: Označíte si text nebo obrázek, či cokoli jiného, kliknete na ikonku řetízku v editoru, kam vložíte zpětný odkaz a stisknete uložit. Kdokoli se „proklikne“, je přiřazen právě vám.
Stáhněte si pracovní sešit
Připravil jsem si pro Vás pracovní sešit, kde najdete konkrétní úkoly spojené s touto kapitolou. Stahovat můžete zde.