E-mailing
Lekce 5.2: Kdo by neznal e-mailing. Často negativně přijímáno z pohledu příjemců, pozitivně z pohledu odesílatelů. Věděli jste, že 45% všech e-mailů na světě je SPAM? My ale SPAM rozesílat nebudeme. Chceme, aby naši fanoušci, zákazníci, uživatelé a čtenáři, byli rádi za každý e-mail, co od nás dostanou.
Jak toho docílit?
V první řadě, je nutné si říct jasné pravidla. Mám pro Vás rovnou tři.
- Pravidlo 1: E-maily pouze těm, kteří nás znají
- Pravidlo 2: E-maily segmentujeme.
- Pravidlo 3: Posíláme pouze hodnotný obsah. Naše jediné e-maily nesmí být nabídky a slevové akce.
Pokud budete dodržovat tyto tři pravidla, věřím, že Váš e-mailing bude úspěšný. Budete ho dělat rádi a příjemci e-mailů je budou rádi číst. Vím, že hned máte otázky k jednotlivým pravidlům. Poďme si tedy v krátkosti každé rozvést.
Pravidlo 1: E-maily pouze těm, kteří nás znají
Jistě jste dostali nabídku k nákupu skvělé databáze aktivních kontaktů. Ověřená databáze firem, či Vaší cílové skupiny. Zaplatí jen pár stokorun či tisícikorun a databáze s deseti tisíci kontakty je Vaše. Bohužel toto je ten nejhorší scénář, jak můžete své kontakty získat. Možná si budte argumentovat tím, že si řeknete: “ale pokud by i 1% z té databáze bylo těch správných, tak to stojí za to”. Bohužel, nestojí. Nejenomže cena na získaný e-mail pro Vás bude drahá, Váš brand, Vaše jméno či firma může utrpět v lepším případě velkou ránu u samotných příjemců. Chtěli byste rozlobit 20 tisíc lidí? Já tedy ne.
Dnes díky placeným kampaním, můžete e-maily sbírat velmi cíleně, ověřeně a lidé do Vaší databáze budou přidávat protože chtějí, nikoliv protože do ní byli nahráni.
Pravidlo 2: E-maily segmentujeme
Každý e-mail se snažím segmentovat. Co to znamená? Je to třídění kontaktů dle zájmů, chování a zdroje. Díky tomu mám jasnou představu o tom, jaká struktura mé databáze je. Mohu provádět cílené kampaně, mohu oslovit přesně tu skupinu, kterou oslovit potřebuji.
Segmentace databáze nevzniká ze dne na den. Často to trvá několik “cyklů”, kdy musíte na jeden kontakt rozeslat nějakou sérii e-mailových zpráv, prostřednictvím kterých poznáte co daného příjemce více zajímá. Dnes každý normálnější e-mailingový nástroj umí kontakty segmentovat, například v podobě štítků, přiřazování do skupin, atp.
Pravidlo 3: Posíláme pouze hodnotný obsah. Naše jediné e-maily nesmí být nabídky a slevové akce
Řada lidí, kteří e-maily rozesílají, řeší problém s nízkou mírou přečtení e-mailů, velkou odpadovostí neexistujících schránek a nebo nízkou mírou konverzí u těch, kteří zprávu tedy otevřeli.
Kdybych měl uvést praktický příklad, já mám procento [%] otevření e-mailů u svých kontaktů 40% - 80%. Zároveň mám však procento [%] odhlášených kontaktů menší než 1%. Myslíte si, že to je náhoda? Není. Velmi důležité je četnost, důležitost sdělení a také hodnota obsahu zprávy. A tím nemám namysli důležitost pro Vás, ale důležitost pro příjemce e-mailu. Zde se odráží právě zmíněná segmentace. Pokud pošlete e-mail s informací o například levných letenkách na příjemce, který se k Vám přihlásil z článku o pěstování rostlin (přeháním), tak je pochopitelné, že procento nákupu bude velmi malé. Častý argument odesílatelů je: “ale tak možná by mohl mít zájem, přecijenom za 7 tisíc Kč letenka do Bangkoku není každý den”. Zájem mít nebude a nebo to procento takových lidí bude minimální.
Osobně e-maily rozesílám spíše vyjímečně. Dost často nepravidelně. A pokud jich chci poslat více vždy na to upozorním předem. Příjemce se přepne do režimu očekávání a další e-mail od Vás ho nepřekvapí.
Stáhněte si pracovní sešit
Připravil jsem si pro Vás pracovní sešit, kde najdete konkrétní úkoly spojené s touto kapitolou. Stahovat můžete zde.