Blog
Lekce 2.2: I přes svůj věk se blog stává stále oblíbenější platformou. Důvodů je hned několik. Na rozdíl od klasických webových stránek je obsah více subjektivní a méně formální. Blog je zároveň velmi silným kanálem obsahového marketingu. Články se často šíří virálně a je jednodušší zacílit na čtenáře.
Na rozdíl od firemních nebo produktových stránek blog neustále roste, a to jak po obsahové stránce, tak i zpravidla na úrovni návštěvnosti. Fulltextové vyhledávače totiž preferují média, kde se častěji mění a přibývá obsah. Blog je dnes již neodlučitelnou součástí digitálního nomáda a podnikatele. Často je to centrum jejich činnosti. Většinou jsou tématicky orientované. Můžeme tak narazit na blogy cestovatelské (já mám například www.cestopisec.cz), blogy podnikatelské, blogy o jídle - tzv. food blogy, atd.
Účel blogu
Pokud jste se rozhodli blogovat a máte v budoucnu plány blog využít jako svoji propagaci či prodejní kanál, je vhodné začít co nejdříve. Vyhněte se však blogovacím platformám. Takové služby nejsou pro budování brandu příliš vhodné a v budoucnu téměř s jistotou narazíte na neprolomitelnou bariéru.
Velmi dobré je vytvořit obsahově bohatý blog. Pokud začínáte, napište si 5-10 článků do startu. Určitě doporučuji na blog dát mnohem více než články. Pokud máte extra obsah v podobě e-booků, případových studií, ale i třeba i doporučení na zajímavé zdroje. Můžete také blog propojit s Vašimi dalšími aktivitami. Pokud cestujete, nabídněte služby průvodce. Pokud si na průvodce netroufáte, zkuste třeba virtuálního průvodce přes e-mail. Nabídněte něco extra.
Typy blogů
Blogů je hned několik typů. Nejvíce převažují “deníčky”, které nemají moc přesný účel. Autoři sdílejí své zkušenosti, většinou nemají žádný plán a neví co přímo od blogu očekávat. V tomto režimu je blog spíše zábavou. Naprostá většina takových blogů se nikdy pořádně nerozjede. Pokud jste v této fázi. Zamyslete se více nad účelem blogu a přehodnoďte své plány.
Druhý typ blogů nazývám “affiliate blogy”. Jsou to blogy, které trošku vydělávají, ale není to žádný zázrak. Prostřednictvím recenzí, partnerství a dalších forem využívají tzv. product placementu a doporučují nejrůznější produkty a služby. Buď nepřímo, nebo přímo.
Třetím typem blogů jsou “self-promo blogy”. Tedy blogy, které primárně prezentují činnost daného člověka. Více než blog je to plnohodnotná webová stránka. Tato stránka obsahuje často vzdělávací sekce, komerční sekce, nejrůznější komunitní prvky atp. Prezentace cizích produktů a služeb je minimální, bloger propaguje své produkty či služby. Může také svoji nabídku doplnit produktama a službama, které vyplní mezery v jeho obsahu.
Posledním typem blogů jsou “firemní blogy”, které s blogem většinou nemají nic společného a často slouží pouze na tiskové zprávy a články dané firmy. Největší problematikou firemních blogů byla velmi malá čtenost, viralita a response rate čtenářů. Firemní blogy v posledních letech nahrazují firemní facebook skupiny, kde je možné za méně úsilí získávat zpětnou odezvu od čtenářů.
Tři zmíněné typy lze samozřejmě kombinovat. V případě dlouhodobější strategie však určitě doporučuji procentuelně snížit poměr 1. a 2. typu a více rozvíjet typ č. 3.
Vydělávání blogování - monetizace
Častým “snem” blogerů je mít možnost se blogováním živit na plný či částečný úvazek. Bohužel řada skončí u typu 1., právě z důvodu absence strategie a způsobu budování blogu. Často jsem konfrontován letitými blogery, že blog je možné rozvinout na jakékoliv platformě. Já často oponuji, že to není pravda. Není to možné. Pokud se budeme zaměřovat na cíl, že chceme vydělávat deseti tisíce měsíčně pomocí blogu, tak toho nedosáhneme na free službách vedené na cizích doménách. Ten kdo to často doporučuje, nikdy nevydělal větší peníze přes blog.
Pokud se chcete blogováním živit, doporučuji se zaměřit na typ č. 3. Budujte obsah, podpořte ho sociálními sítěmi, videi a dalšími doprovodnými aktivitami. Pokud vydržíte, garantuji Vám, že dřív nebo později budete sklízet úspěch. Jak moc velký úspěch to bude, bude závislé na tom, jak kvalitně obsah budete tvořit. Pokud nebudete konzistentní, bez brandu, bez určité integrity, budete špatně zapamatovatelní a výsledný dosah bude výrazně menší.
Vytvoření blogu
Blog lze vytvořit prostřednictvím specializovaných SaaS služeb, které jsou určeny výhradně pro blogování. Využití těchto služeb ale nedoporučuji, a to hlavně z toho důvodu, že nejsou připraveny na rozsáhlejší aktivity blogera. Velice brzy tedy narazíte na hranice a dostanete se do pozice, kdy budete chtít blog přesunout na jinou platformu. To u zaběhlých blogů bývá často velkým problémem.
Pokud se chystáte blog vytvořit, zvolte raději klasické webové stránky. V dnešní době umí v režimu Blog pracovat každý redakční systém.
Stáhněte si pracovní sešit
Připravil jsem si pro Vás pracovní sešit, kde najdete konkrétní úkoly spojené s touto kapitolou. Stahovat můžete zde.